Jó pár éve már annak, hogy a szervokormányművek megreformálták az autóvezetési szokásainkat. Köszönhetően a vezetés rásegítő rendszernek, a kormányzáshoz szükséges erő lecsökkent és így az irányítás sokkal komfortosabbá és biztonságosabbá vállt. Az általánosan elfogadott műszaki előírások következtében, az autónk akkor is biztonságosan vezethető kell, hogy legyen, ha a kormánymű valamilyen oknál fogva meghibásodna. Ezt úgy valósították meg a mérnökök, hogy a kormánykerék és a kormányrudazat között meghagyták a mechanikus kapcsolatot is.
Még korábban a legelterjedtebb kormányrásegítő rendszerek hidraulikus alapúak voltak, ma már az üzemanyag takarékossági szempontokat figyelembe véve, sokkal elterjedtebbek az elektrohidraulikus kormány szervók. Különlegessége, hogy bár működésében megegyezik ősével, a szivattyút ebben az esetben nem a motor hajtja, hanem egy különálló villanymotor. A legkorszerűbb kormányművek azonban tisztán elektromos működésűek, amelyekben egy lineáris vagy forgó villanymotor biztosítja a rásegítő erőt egy elektronikus szabályozás segítségével, a kézzel kifejtett erő függvényében. A rásegítés dinamikusan változik a sebesség, az útviszonyok és a manőverezés függvényében, így segítve a sofőrt vezetés közben.
Murphy törvénye: „ami elromolhat, az el is romlik”!
Mindannyian hallottuk már Murphy törvényét, amely sajnos még az ilyen tökéletes rendszerekre is igaz, mint a szervokormánymű. De vajon miért mehet tönkre ez a vezetés rásegítő rendszer és honnan tudhatjuk meg, mikor van szükség egy megbízható műhelyre, aki megjavíthatja majd azt? Szerencsére egy kormánymű csak a legritkább esetben adja meg magát azonnal. Rendszerint számos előjel figyelmeztet bennünket rá, hogy ideje szervizbe vinni gépjárművünket egy alapos átvizsgálásra. Figyeljük hát ezeket az intő jeleket!
Ezek a legjellemzőbb kormánymű hibajelenségek:
Az egyik leggyakoribb jelenség, amit a szervokormány hiba esetén felmerül, hogy kopogni kezd a kormánymű. A kopogást vagy lógást valószínűsíthetően a támasztópersely vagy csapágy kopása okozza, amelyek cseréjével orvosolható a probléma. Ebben az esetben, a komplex javítási folyamat egy komplett szétszereléssel járó alkatrészcserével jár, amelyek során tisztítás és szimering csere, illetve zsírozás is eszközölendő. Ez a probléma tehát csak teljes felújítási áron javítható!
Szintén gyakori probléma, hogy a kormánymű folyik. Bár sokan a szimeringek cseréjével szeretnék e problémát gyorsan letudni, a fontosabb kérdés, hogy vajon mi okozta azok elhasználódását. Az alapos vizsgálat fényt deríthet a probléma forrására, így a bejutott víz és por, az elkopott tömítés vagy a porvédő harang hibájából is eredhet. A hibajelenség köszörüléssel, polírozással és a hibás alkatrészek cseréjével javítható.
A késedelmes szervohatás szintén a kormánymű hibájának számít. Ez akkor tapasztalható, amikor az elmozdított kormánykerék után, pici csúszással érezhető csak a rásegítő rendszer hatása. Erre a tünetre többféle hiba is utalhat. Ilyenkor a szakértők megvizsgálják a csapágyakat, a gömbcsuklókat és a gumik nyomását is, hogy fényt derítsenek a probléma gyökerére és orvosolni tudják azt.
Tipikus kormánymű hiba, amikor alapjáraton, egy gyors tekerést követően a kezünk között ugrálni kezd a kormány. Ez a hibajelenség általában szorulással is párosulni szokott. Ilyenkor a csúszó vagy ékszíj lehet a ludas, de utalhat a jelenség a szervoszivattyú vagy a csőrendszer meghibásodására is. Egy másik, hasonlatos hibajelenség, amikor gáz adásnál negyedfordulatonként elnehezedik majd elkönnyül a kormány. Ez esetben nagy valószínűséggel a kormánycsuklók hibája áll a háttérben.
Akkor is szakemberhez kell fordulnunk, ha morgást észlelünk a kormány felől vagy érezhetően nehézzé válik a kormány tekerése. Ilyenkor általában figyelmeztető lámpa is kigyullad, jelezve, hogy valami nincsen rendben.
Figyeljünk a hibára és forduljunk hozzáértő szakemberhez!
Mivel egyes esetekben kockázatossá válhat egy hibás kormányművel való kocsikázás, érdemes mindenféle előjel esetén azonnal szakértőhöz fordulni. Legyen szó kattogásról, elnehezedő vagy éppen túl könnyen tekerhető kormánykerékről, morgásról, sivításról vagy folyásról, a megoldás mindig a szervokormánymű javító!
Szerencsére a kormánymű meghibásodás gyorsan feltárható és javítható, például a kormanymu.hu oldalon leadott megrendelés esetén akár 1 nap alatt is kézhez kaphatjuk a felújított kormányművünket. Ügyeljünk a biztonságos vezetésre, ügyeljünk a szervokormányművünkre!